Screen Shot 2015-04-13 at 17.40.21VM I formula Windsurfing blev I år afholdt på den Portugisiske Ø, Azorerne. Det blev afviklet i den lille havneby ”Prai de Vitoria”. Et alt i alt udfordrende stævne da vi skulle sejle i en ”slags” havn hvor vinden var uhyre springene. Danmark var repræsenteret af 2 danske sejler, DEN-24 Sebastian Kornum og undertegnede , Jesper Vesterstrøm DEN111…

Sebastian har sejlet her før og fik en flot 7. Plads sidste år og var bestemt en af mine favoritter til at komme på podiet og det vidste sig da også at være tilfældet.

Vi startede stævnet med at sejle i Nordenvind, som næsten ikke kunne blive være her. Samtidig rullede bølgerne ind og var omkring 3 m høje. Det var næsten som at sejle i et kæmpe skvulpende badekar og det var bestemt en udfordring for mange. De første par sejladser var meget præget af springende vind og der var stor forskel på de forskellige placeringer. For mit eget vedkommende havde jeg svært ved at finde rytmen i de vanskelige forhold og var ikke specielt hurtig på hverken kryds eller læns, men det var Sebastian og han præsterede da også at komme med i toppen efter 1 dag på vandet. Argentineren, Gonzarlo Costa Howell var ret så dominerende fra begyndelsen af stævnet og vandt de første par sejladser.

Screen Shot 2015-04-13 at 17.38.56De næste par dage fortsatte med flere spændende og udfordrende sejladser og jeg har sjældent sejlet et sted hvor vi er blevet presset så meget på den skiftene vind og samtidig rullende swell. Vindstødende var tit mellem 10-30 knob og gjorde det ganske udfordrende. For mit eget vedkommende var det noget tid siden jeg sidst har deltaget til et VM så jeg tog de små sejre hver dag og kom lidt længere frem hele tiden, men Sebastian var i den grad flyvende og viste de gamle drenge at de unge også kan og bestemt har hvad der skal til. Han vandt stort set de fleste starter og var frygtløs over linjen på bagbord og på læns trak han bare igennem og var konstant med fremme. Rigtig godt at se.

Sebastian var nr. 2 på stævnets sidste dag og vi havde 4 sejladser der skulle gennemføres. Desværre for Sebastian blev han taget for en tyvstart i den 1. Sejlads, men kvitterede med en flot sejr i dagens 2 sejlads. Selv fik jeg sejlet mig lidt op, men langt fra toppen.

Efter en kort frokost pause kom vi på vandet igen til 2 sejladser mere. Vinden var taget til og det blæste nu solide 15/m sec. Med vindhuller, ned til 0 m/sec. Det var vildt, rigtig vildt og desværre for Sebastian smuttede 2 pladsen da vinden var svær at forudsige og han valgte den forkerte fløj og fik en 6 plads.

Screen Shot 2015-04-13 at 17.38.39Vinderen af stævnet, Gonzarlo var totalt dominerende og havde allerede sikret sig titlen efter dagens første sejlads, men sejlede stadig med og vandt de 2 sidste også.

Top 3 sluttede således;
1. Gonzarlo Costa Hovel, Argentina
2. Janis Preiss, Letland
3. Sebastian Kornum, Danmark
18. Jesper Vesterstrøm

Jeg tror at vi begge var ok tilfredse med stævnet, jeg ved at Sebastian var og han var virkelig imponerende at se. Total cool og styrede psyken, forberedelsen etc. som en rigtig professionel. Ingen klager eller undskyldninger, som mange andre oftest har!! Virkelig flot sejlet – det er alt jeg kan sige.

VM bliver afholdt her igen næste år og jeg er sikker på at det nok skal blive endnu en dansk succes…

DEN111