En del af jobbet foregår på Sebastians værksted og Neil Prydes sejlloft

En del af jobbet foregår på Sebastians værksted og Neil Prydes sejlloft

Sebastian Kornum lever af at windsurfe. Han er professionel windsurfer. Siden november 2013 har Sebastian opholdt sig på Maui, hvor han arbejder som testsejler for Neil Pryde og forbereder sig på kapsejladssæsonen 2014. DBO interviewede Sebastian på Skype for at høre nærmere om, hvad jobbet indebærer og hvilke mål han har for sæsonen.

”Jeg er i bund og grund ansvarlig for at teste sejl, hele linjen fra freeride over wave og til racesejl. Og så er der en masse småopgaver i jobbet”, fortæller Sebastian. ”Blandt andet er jeg med til at udvikle paddles til SUP, og så arrangerer jeg træningen for vores raceteam, hvor vi træner sammen både på vandet og på land. I slutningen af januar begyndte vi at træne sammen, selvfølgelig med henblik på at blive bedre, men også for at skabe noget teamspirit”.

Kan du uddbye dine arbejdsopgaver?

”Hver dag med vind tilbringer jeg på vandet med test. Og så har jeg mit eget lille værksted, hvor jeg laver sejlpinde og måler mastekurver”, forklarer Sebastian. ”Både for at sikre at masterne holder den nødvendige kurve, men også for at eksperimentere med forskellige mastekurver og sejlpinde til forskellige sejltyper. Så det er fuldtidsarbejde. Der er altid et eller andet, der kan forbedres eller skal prøves af. I går lavede jeg f. eks. en lille guide med en fotoserie, der forklarer hvordan man skifter smådele på vores sejl”.

Hvordan foregår udviklingsprocessen?

”Vi kan starte med at teste en prototype en eftermiddag. Robert Stroj (sejldesigner hos Neil Pryde, red.) har måske været ude at sejle med os, og bagefter tager han sejlet med op på sejlloftet og syr det om”, fortsætter Sebastian. ”Næste formiddag har vi den nye version klar og går ud og tester den. Det er ikke nødvendigvis en helt ny prototype, men et recut af det oprindelige sejl. Typisk er det mindre ændringer, som man hurtigt kan lave på loftet og gå ud og teste næste dag. Det er en skridt for skridt udvikling. Robert Stroj er meget åben for vores forslag, men nogle gange kan man mærke på ham, at det ikke kommer til at virke. Men vi prøver det alligevel af, og bagefter fortæller han os så, hvorfor det ikke virker, så vi også har lært noget undervejs. Men det handler meget om, at vi testsejlere skal tænke: hvordan kan man forbedre det her sejl. Så det er en proces, der går begge veje. Vores forslag sætter Roberts hjerne i gang og omvendt”.

Just testing. Sebastian tester bølgesejl.

Just testing. Sebastian tester bølgesejl.

Er der nogle sejl, som du specielt har sat dit aftryk på?

”Ja, på det nye Fly (bølgesejl) har jeg foreslået, at den nederste sejlpind skulle have en skrå vinkel henover underliget, altså pege opad. Jason Polakow foreslog, at sejlpinden skulle være helt vandret, men det virkede ikke”, forklarer Sebastian. ”Så der fik jeg en lille sejr, hvad sejldesign angår, fordi vi gik videre med mit forslag. Jeg har også været med til at udvikle formulasejlene, og dem glæder jeg mig sindssyg meget til at komme ud og prøve af snart. Vi er typisk en lille gruppe på tre-fire personer inklusive Robert Stroj, som arbejder sammen omkring udvikling af sejlene. Robert sætter mig ind i hele den teoretiske del af det, hvordan man bygger et sejl op, mastekurver, sejlpinde o.s.v.”, fortsætter Sebastian. ”Jeg forstår meget mere om sejl nu, end jeg gjorde før. Det er ikke bare race- og bølgesejl, jeg tester, men også freeridesejl og andre typer. Det giver mig en masse ny viden om trim og om, hvordan forskellige sejltyper føles på vandet. Hvis der er et enkelt minus ved jobbet, er det, at jeg ikke hele tiden bare kan teste bølge- eller racesejl, som nogle af de andre sejlere kan. Til gengæld lærer jeg en masse ved at komme alle sejltyperne rundt”.

Går der meget udstyr til i den proces, hvor man tester prototyper?

”Ja, specielt bølgeudstyr. I år har der været meget Kona-wind(søndenvind, red.). Det betyder ustabil fralandsvind på Mauis nordkyst, kombineret med store bølger. Og så ryger der altså noget udstyr. Jason Polakow sætter nogle sejl til i løbet af en sæson”, griner Sebastian. ”Ellers er det ikke så galt”.

Kan du forklare lidt om, hvordan I træner sammen på Maui?

”Min vintertræning består af lidt af hvert. Selv om jeg befinder mig på Maui, windsurfer jeg ikke hele tiden. Jeg bølgesurfer meget og bruger også en del tid i træningscentret sammen med resten af teamet”, forklarer Sebastian. ”Vi motiverer hinanden til at tage vægt på. Der er selvfølgelig nogle sejlere, som ikke har behov for at blive tungere, f. eks. Antoine Albeau. Han går stadig i træningscentret sammen med os for at holde fysikken ved lige, men skal spise lidt mindre for at holde vægten nede. Jeg har allerede taget 6 kilo på siden november 2013 og er nu oppe på ca. 81. Og det stammer både fra træningscentret og fra køkkenet”, siger Sebastian og ler. ”Det bliver sjovere at windsurfe, når man har et par kilo ekstra. Jeg har bedre føling med udstyret og kan mærke de små ting”.

 

I midten af april vender Sebastian Kornum hjem til Danmark. Samtidig begynder konkurrencekalenderen – både den internationale og den danske.

Hvordan er dine planer, når du vender hjem fra Maui?

”Jeg har ikke de store testopgaver, når jeg kommer hjem. Udviklingsarbejdet er overstået på Maui. Men der begynder at komme prototyper af racesejl igen til maj, som jeg skal teste. Og så har jeg mindre opgaver, som f. eks. at teste slitage på forskellige dele af udstyret”, fortæller Sebastian. ”Jeg har meget fokus på formula og slalom VM, og så er der en række tyske stævner (Deutsche Windsurf Cup) jeg deltager i, samt en række formulastævner rundt omkring i Europa. Og så tager jeg til PWA på Sild og måske Costa Brava. Men jeg prioriterer formula- og slalom VM højest. Og så deltager jeg i alle de DBO-stævner, jeg kan nå, både formula/slalom og wave/freestyle. Jeg vil jo gerne vinde DBO-formula og slalom i år. Det skal ikke være nogen hemmelighed”, slutter Sebastian af.

 

Vi ønsker Sebastian god vind i 2014

DBO