De fleste drømmer om at få gratis udstyr stillet til rådighed, men virkeligheden er desværre at det er de færreste, der lykkes med det. Vi har spurgt nogle af de personer, som giver sponsorater til dygtige ambassadører, hvad der skal til for at få et samarbejde i hus. I første del snakkede vi med Torben Kornum fra NeilPryde Scandinavia, og i denne omgang er turen kommet til Lotte Sindahl. Lotte Sindahl, PR og marketing manger hos tøjmærket Le Fix. Ansvarlig for eventplanning herunder – sponsoraftaler til vores events ex. Øl mm. Håndtering af sponsor aftaler hvor LE FIX støtter arrangementer, musikere, sportsudøvere mm. Sociale medier, pressekontakt.
Lotte Sindahl er i modsætning til Torben Kornum ikke en del af windsurfmiljøet, og det samme gælder Le Fix. Netop derfor er det interessant at se om de har samme synspunkter, og hvad der eventuelt går igen.
Lotte, får I mange henvendelser fra forskellige folk, som ønsker et sponsorat eller samarbejde med Le Fix – eller er I selv ude at opsøge dem I gerne vil støtte?
Vi opsøger ikke selv folk, vi ønsker at samarbejde med dem, som allerede kender til LE FIX og er interesseret i at repræsentere det vi står for. Ja, vi får mange henvendelser og desværre kan vi ikke takke ja til alle de henvendelser vi får.
Hvordan adskiller I de mange henvendelser I får – er der noget bestemt I lægger mærke til når I skal vurdere om det er noget I har interesse i?
Som sagt så vil vi gerne arbejde med dem, der selv viser interesse for LE FIX, ikke dem der sender en stylist og slet ikke selv har nogen interesse for det vi står for (oftest kendte musikere, skuespiller etc.). Dem vi arbejder sammen med, er vores ambassadører så de skal passe ind i vores univers og stil på en eller anden måde. Og hvis det for eks. Er en lille sportsgren, hvor der kun er få mennesker der udøvere dette, kan vi ikke sponserer flere inden for denne sport. Og vi siger heller ikke ja til et helt band. Men vi har ikke et krav om at man skal have så og så mange følgere på Instagram, vi er ret åbne, men igen kan vi ikke sige ja til alle.
Hvordan fungerer et samarbejde imellem Le Fix og dem I støtter? Hvad forventer I af hinanden?
Vi laver ikke sponsorkontrakter mm. Men bygger det på gensidig respekt, vi holder altid hvad vi lover og forventer at folk gør det samme. Vi hjælper hinanden og det er vigtigt at dem vi samarbejder med har samme opfattelse. Nogle af dem vi sponsorerer har f. eks været med til de arrangementer vi holder, hvor de kommer og er en del af det.
Nu, hvor du er vant til at sidde på den modsatte side af bordet, har du så nogle gode råd til atleter, som søger sponsorater og samarbejde?
Ydmyghed og respekt kan man komme rigtig langt med. Kom selv med forslag til hvordan du kan samarbejde med virksomheden. Jeg tror ikke at jeg kender den rette opskrift, og jeg er sikker på at alle virksomheder arbejder forskelligt.
Tak Lotte!
OPSUMMERING AF DEL 1 OG DEL 2
Hvad enten man er et etableret windsurfbrand i branchen, eller et kendt tøjmærke på den hjemlige scene, så er der visse ligheder når det kommer til sponsorater. Det første og måske aller vigtigste er, at begge parter får noget ud af det. I stikordsform er følgende punkter essentielle:
- Du skal komme med et oplæg til en potentiel sponsor, hvor du beskriver, hvordan du kan hjælpe virksomheden. Det kan være markedsføringsmæssigt, men også i forbindelse med interne arrangementer som firmature osv.
- Du skal være en god ambassadør – være repræsenteret ude i miljøet, hvor du er vellidt, fordi du er hjælpsom og en god kammerat
- Hvis du søger en sponsor indenfor windsurfbranchen, så vær yderligere opmærksom på, hvordan du som windsurfer kan bidrage til at udvikle noget af det udstyr/services, som du selv benytter. Er der noget som du irriterer dig over ved udstyret, som du mener kan gøres bedre? Sig det!
Disse to artikler vedr. sponsorsøgning er helt grundlæggende, og går ikke i dybden med, hvad man rent faktisk kan gøre, når man har fået en sponsor. Desuden mangler der også en dybere beskrivelse af, hvordan man sammensætter en god sponsorpakke/platform, som man vil tilbyde potentielle sponsorer. Det er vinkler, som vi kan gå mere i dybden med i kommende artikler.
Venlig hilsen
DANSK BRÆTSEJLER ORGANISATION