Danni Jakobsen er en blandt mange danske windsurfere, som har lært at sejle kapsejlads ved at deltage i DBO’s stævner. DBO mødte Danni til en snak om hans sportslige ambitioner og om, hvordan han træner for at nå sine målsætninger.
”Jeg har lært basis om kapsejlads ved DBO-stævnerne”, fortæller Danni. ”Jeg blev hurtigt tryg ved at sejle kapsejlads, og dem jeg mødte ved stævnerne, blev en del af min omgangskreds. De dygtige sejlere var åbne for at dele ud af deres erfaring – man kunne altid spørge. DBO-stævnerne har også givet mig blod på tanden med hensyn til internationale stævner”, fortsætter Danni. ”Det er virkelig motiverende at komme ud til stævner, hvor der er stor bevågenhed omkring sporten, som på Sild f. eks. Jeg sørger for at komme til så mange stævner som muligt, om det er i Danmark, Tyskland eller Holland, og forsøger hele tiden at komme ud og måle mig med nogen, som sejler hurtigere for at udvikle mig”.
Vintertræning til lands og til vands
Danni Jakobsen har tilbragt januar på Tenerife, hvor den stod på masser af slalomtræning i krævende forhold som forberedelse til de danske ranglistestævner og en række udenlandske stævner – blandt andet PWA og Deutsche Windsurf Cup. Men først gik turen omkring træningscentret. Danni beskriver træningen udenfor kapsejladssæsonen således:
”Efter PWA-stævnet på Sild pakker de fleste slalomsejlere raceudstyret væk og tager ud og sejler bølger. Men den fysiske forberedelse til den kommende sæson begynder også umiddelbart efter. I år har jeg haft Line Wittrup (dansk kvindelig windsurfer, red.) tilknyttet som fysisk træner. For mit vedkommende drejede det sig primært om at få bygget noget vægt på – jeg er ikke så stor, og mangler nogle ekstra kilo. Sideløbende med træningen gik jeg i gang med at forberede turen til Tenerife. Det kræver noget planlægning at tage en måned ud af kalenderen, når man også skal passe sin skole”. (Danni Jakobsen læser Business Development Engineer på AU Herning, en afdeling af Århus Universitet, red.)
”Træningen på Tenerife var meget struktureret – 3 dage på vandet om ugen, og det er ren kapsejladstræning”, forklarer Danni. ”Man træner starter på en downwindbane på både styrbord og bagbord og skarphed i mærkerundinger. Man sejler fem pas om dagen: første start går typisk kl. 10, og bortset fra en frokostpause har man kun ganske korte pauser mellem træningspassene – kun lige nok til at få en banan og noget at drikke”, uddyber Danni. ”Det giver et meget realistisk billede af situationen ved et stævne, hvor der bliver sejlet igennem. Dagen slutter omkring kl. 18. Det er fysisk hårdt at sejle i El Medano, fordi det blæser og er meget choppy, så 3 dages kapsejladstræning på en uge er rigeligt, hvis man ikke skal brænde helt ud. Men så kan man gå ud og sejle lidt bølger ved siden af”.
I år deltog en række kendte PWA-sejlere i træningen på Tenerife, bl. a. Ross Williams, Ben Van Der Steen og Alberto Menegatti. Ansvarlig for træningen er Mark Hosegood, som er dommer ved PWA og i en årrække har boet på Tenerife.
”Det er mit indtryk, at mange PWA-sejlere hidtil ikke har brugt så meget tid på målrettet kapsejladstræning henover vinteren”, siger Danni. ”De har mest trænet for sig selv og trimmet udstyr, men ikke i så høj grad lavet decideret racetræning, som det nu foregår på Tenerife. Da jeg startede træningen på Tenerife, var det på helt nyt grej, som jeg ikke havde trimmet før, og jeg havde ikke været på vandet i nogen tid. Så jeg sejlede mig form i løbet af træningen. Men da måneden var omme, var jeg til gengæld helt klar og havde slet ikke lyst til at skulle hjem igen. De fleste andre deltagere blev dernede og trænede videre. Jeg skulle tilbage og i skole”, sukker Danni.
Hjemme igen
”Det har været mildt i år herhjemme, så jeg har sejlet, siden jeg kom hjem sidst i januar. Det har været muligt for mig at få tidligt fri fra skole og komme ud på hverdage, hvis der er vind”, fortsætter Danni. ”Og derud over fortsætter den fysiske træning, en masse vægttrænin. Men min fysiske træner, Line Wittrup, vil også gerne have, at jeg skal have lidt kondition, så jeg skal også til at træne noget mountainbike ved siden af. Nogle af de tunge drenge dyrker nærmest ikke styrketræning, fordi de bliver for tunge – det er lidt det modsatte for mig”, forklarer Danni. ”I stedet cykler de så en masse for at få kondition. Jeg skal finde en balance mellem kondition og styrke – hvis jeg cykler for meget, rasler kiloene af, og hvis jeg styrketræner for meget, bliver jeg for stiv og kommer til at mangle kondition. Når kapsejladssæsonen er i gang, rasler kiloene også af, så jeg bliver nødt til at bygge op om vinteren”.
I 2014 satser Danni på slalom til DBO-stævnerne, og så vil han forsøge at klemme nogle flere PWA-stævner ind.
”Mit store problem herhjemme er, at jeg ikke rigtig har nogen at træne med i Skive”, siger Danni. ”Normalt træner jeg med Christian Justesen og Sebastian Kornum, men Christian er stadigvæk på Tenerife og Sebastian er på Maui. Der er nogle gode sejlere i klubben, som jeg kan måle fart med, men når jeg sejler alene, er jeg nødt til at bruge GPS for at se, om jeg sejler hurtigt nok. Jeg prøver forskellige trim eller finner af og ser, om det gør forskel i fart. Så noterer jeg det ned, og når jeg kommer hjem, kan jeg lige så stille begynde at danne mig et overblik over, hvad der fungerer. Det var der ikke tid til på Tenerife, hvor vi trænede kapsejlads hele tiden”, forklarer Danni. ”Men på Sjælland har de god gang i slalomtræningen – det ser nærmest ud, som om de sejler hver dag. Det er min ambition at komme til Sjælland så ofte som muligt i weekenderne og træne sammen med dem derovre, så jeg ikke går herovre i min boble og tror, at jeg sejler stærkt”, slutter Danni.
Vi ønsker Danni god vind i 2014
DBO